Πέμπτη, 1 Μαΐου 2014

2+1 νομοσχέδια που επιβραβεύουν την αυθαιρεσία και διευκολύνουν την καταπάτηση του αιγιαλού


Θερμοπυλών 92,12461 – Mail: desk[παπάκι]nfgr[τελεία]org 


Αρ.Πρωτ.9.2014/01.05.2014

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘΕΜΑ:2+1 νομοσχέδια που επιβραβεύουν την αυθαιρεσία και διευκολύνουν την καταπάτηση του αιγιαλού

Τρία νομοσχέδια κατέθεσε στις 17 Απριλίου 2014 το Υπουργείο Οικονομικών προς Διαβούλευση που αφορούν ζητήματα της Δημόσιας Περιουσίας αλλά και του φυσικού και του αστικού περιβάλλοντος.
o   Σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον Αιγιαλό
o   Σχέδιο νόμου για τη ρύθμιση της δυνατότητας εξαγοράς από ιδιώτες κατεχομένων ακινήτων του Δημοσίου.
o   Σχέδιο νόμου για την εξωδικαστική επίλυση ιδιοκτησιακών διαφορών μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών.

Οι ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/Naturefriends Greece κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το φυσικό και το αστικό περιβάλλον, γιατί και για τα τρία ν/σ  νομιμοποιούν την αυθαιρεσία και τους καταπατητές της δημόσιας περιουσίας. Οι υπολογισμοί είναι ότι θα νομιμοποιηθούν 70.000 αυθαίρετες κατασκευές, γεγονός που «επιβραβεύει» όλους όσοι παρανόμησαν μέχρι το 1993.

Ιδιαίτερα για τον  αιγιαλό προειδοποιούμε ότι «Αν ψηφιστεί το ν/σ που έχει καταθέσει το  Υπουργείο Οικονομικών το νομικό πλαίσιο προστασίας του αιγιαλού αποδυναμώνεται δραματικά». Ο ισχύον ν.2791/2001 για τον Αιγιαλό αποτελούσε ένα φρένο στην καταπάτηση της παραλίας και αποθάρρυνε, κατά κάποιο τρόπο, αυθαιρεσίες και οχλούσες χρήσεις.
Με το νέο ν/σ η κυβέρνηση α) διευκολύνει όλους όσοι έχουν παρανομήσει και αυθαιρετήσει, να νομιμοποιήσουν τις αυθαίρετες κατασκευές, ακόμα και σε καταπατημένες εκτάσεις του δημοσίου!!! β) καταργεί στην πράξη τις ήδη αποδυναμωμένες ελεγκτικές υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ (Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος/ Ε.Υ.Ε.Π. και Ειδική Υπηρεσία Επιθεώρησης και Κατεδάφισης Αυθαιρέτων/ Ε.Υ.Ε.Κ.Α) 

Ειδικές διαπιστώσεις:
1.    Η περιγραφή «Ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και καταγράφονται ως δημόσια κτήματα» (αρ.2 παρ.4) ανατρέπει τον κοινόχρηστο χαρακτήρα του και κάλλιστα ο αιγιαλός ως «ιδιωτική περιουσία του δημοσίου» το ΤΑΙΠΕΔ δύναται να πουλήσει τμήματά του.
2.    Ιδιαίτερα καταστροφικό για το θαλάσσιο τοπίο και τη χρήση του Αιγιαλού είναι το άρθρο με το οποίο «Επιτρέπεται η επιχωμάτωση θαλάσσιου χώρου, για την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων που ασκούν σε όμορη με τον αιγιαλό έκταση επιχειρηματική δραστηριότητα  τουριστικών μονάδων…» (αρ.13, παρ.5). Η επιχωμάτωση, κοινώς μπάζωμα (επιχωμάτωση) της θάλασσας για την κατασκευή τουριστικών μονάδων είναι απαράδεκτη. Μας γυρνάει περιβαλλοντικά δεκάδες χρόνια πίσω.
3.    Ύποπτη και ενδεχομένως αντισυνταγματική είναι η παράγραφος 4 του άρθρου 8: «Νέα οριοθέτηση αιγιαλού. Ο επανακαθοριζόμενος αιγιαλός ή ο προκύπτων παλαιός αιγιαλός σε περιπτώσεις επανακαθορισμού του αιγιαλού σε περιοχές χαρακτηρισμένες ως Τουριστικό Δημόσια Κτήματα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 12α και 12γ του ν.δ. 180/1946, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 2 του α.ν. 827/1948, αποτελεί αυτοδικαίως Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα και η διοίκηση και διαχείρισή του ασκείται από τον εκάστοτε αρμόδιο φορέα.»  Ο αιγιαλός σύμφωνα με νεώτερους νόμους είναι κοινόχρηστο δημόσιο αγαθό και δεν αποτελεί αυτοδικαίως Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα, όπως ίσχυε με προηγούμενες διατάξεις [ν.1948], οι οποίες έχουν καταργηθεί με την θέσπιση αντιθέτων νεωτέρων.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση με το ν/σ απαξιώνεται εντελώς γιατί:
α) Η Επιτροπή καθορισμού οριογραμμών συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης (αρ.4, παρ.1), τα μέλη της οποίας (Επιτροπής) είναι εξαρτώμενα άμεσα ή έμμεσα από την εκάστοτε κυβέρνηση και όχι από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
β) Ο Υπουργός μπορεί με τη σύμφωνη γνώμη του, χωρίς την έκφραση γνώμη ή της έγκρισης της αυτοδιοίκησης, να «παραχωρεί εκτάσεις» ακόμα και αν «περιλαμβάνονται κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, ιστορικοί τόποι ή προστατευόμενες περιβαλλοντικά περιοχές, τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή ευπαθή οικοσυστήματα…» (Άρθρο 10, παρ.4)
γ) Παρακάμπτεται η «Επιτροπή Ποιότητας Ζωής» των Δήμων, προβλέπεται από τον Καλλικράτη και έχει την αρμοδιότητα για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος  (άρθρο 74, παρ. 1 Ν.3852/2010). «Η παραχώρηση τμημάτων αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας σε πρόσωπα που εκμεταλλεύονται όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κατασκηνώσεις (κάμπιγκ) και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, γίνεται απευθείας, για όσο χρόνο διαρκεί η επιχείρηση ή εκμετάλλευση του καταστήματος και χωρίς τους περιορισμούς της απόφασης της παραγράφου 2, όταν αφορά τμήματα μπροστά από τις επιχειρήσεις ή τα καταστήματα. (Άρθρο 11, παρ.2)

Δυστυχώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής/ΥΠΕΚΑ, την ίδρυση του οποίου διεκδίκησαν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, για να υπερασπίσει το φυσικό και το αστικό περιβάλλον, αποδεικνύεται και στην πράξη ότι δεν παίζει τον ρόλο του. Η επιβράβευση της παρανομίας και της αυθαιρεσίας είναι πια κανόνας στην πολιτική του ΥΠΕΚΑ και των συναρμόδιων υπουργείων.

Οι ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/ Naturefriends Greece καλούν τους πολίτες να υπερασπιστούν το δημόσιο συμφέρον, τα κοινωνικά αγαθά, την ελληνική φύση και το μοναδικό ελληνικό τοπίο.
--------------
Το Ελληνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικών Κοινωνικών Οργανώσεων «ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ»/ Naturefriends Greece http://www.nfgr.org ιδρύθηκε το 2007 και αποτελεί τμήμα της Διεθνούς Περιβαλλοντικής Οργάνωσης Naturefriends International/NFI (1895). Στους NFI  http://www.nfi.at συμμετέχουν 45  εθνικές οργανώσεις απ΄ όλο τον κόσμο με περισσότερα από 500.000 μέλη. Οι NFI συμπεριλαμβάνονται στους GREEN10/G10 που είναι οι δέκα μεγαλύτερες περιβαλλοντικές οργανώσεις στον κόσμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου