Οι περισσότεροι υποθέτουμε θα γνωρίζουν τη λέξη «Ίνδικτος» από το περιοδικό (παραπάνω) και τις ομώνυμες ποιοτικές εκδόσεις. Για να μάθουμε όμως περισσότερα για το περιεχόμενο της λέξης ΙΝΔΙΚΤΟΣ ας διαβάσουμε το κείμενο αυτό:
[ ΙΝΔΙΚΤΟΣ Aν ξεφυλλίσουμε τον ημεροδείκτη μας και φθάσουμε στην 1η Σεπτεμβρίου, θα δούμε να σημειώνεται: «Aρχή Ινδίκτου». Πολλοί ίσως, διαβάζοντας τη φράση αυτή, να διερωτώνται: Tι σημαίνουν τα λόγια αυτά και τι είναι η Ίνδικτος;
Η λέξη Ίνδικτος είναι λατινική ελληνοποιημένη και σημαίνει ορισμός, διάγγελμα, πού εκδιδόταν από τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, με σκοπό να καθορίζουν το ύψος των φόρων επί της παραγωγής της γης, που θα έπρεπε να πληρώσουν οι υπήκοοι της Ρώμης για τη συντήρηση του στρατού. Το διάγγελμα αυτό ίσχυε για δεκαπέντε χρόνια και τούτο, γιατί κάθε δεκαπέντε χρόνια απολύονταν οι παλαιοί στρατιώτες και κατατάσσονταν οι νέοι. Να σημειωθεί ότι το ύψος των σχετικών φόρων καθοριζόταν από τη νέα δύναμη του στρατού για την επόμενη δεκαπενταετία.
Με την πάροδο του χρόνου η λέξη Ίνδικτος έπαψε να σημαίνει μόνο διάγγελμα, αλλά σήμαινε και το διάστημα των δεκαπέντε ετών. Έτσι άρχισαν να μετρούν το χρόνο σε Iνδίκτους (πρώτη Ίνδικτος, δεύτερη Ίνδικτος κ.ο.κ.).
Πρώτος ο Μ. Κωνσταντίνος όρισε ως επίσημη μέτρηση του χρόνου (το 312 ή 313 μ.Χ.) την Ίνδικτο, πού άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου, εποχή που είχε τελειώσει η συγκομιδή των καρπών της γης. Η μέτρηση αυτή του χρόνου ονομάστηκε, από το όνομα του Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνειος Iνδικτιών και Ελληνική.
Η Εκκλησία υιοθέτησε αυτό το σύστημα μέτρησης του χρόνου και μετρούσε τα έτη με τίς Ινδικτιώνες. Έτσι το Εκκλησιαστικό έτος άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου με Πατριαρχική Θεία Λειτουργία και ιδιαίτερη Iερά Παράκληση, ώστε να ευλογήσει ο Θεός τον καινούριο χρόνο.
Ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός ο Α΄ το 537 εισήγαγε τη μέτρηση κατά Ινδικτιώνες στα κρατικά έγγραφα και στίς δικαστικές αποφάσεις. Έλεγαν δηλαδή 1ο έτος της τάδε Ινδικτιώνος, 2ο έτος της τάδε Ινδικτι‘νος κ.ο.κ.
Με τον καιρό ορίστηκαν δύο είδη Ινδίκτου, η Καισαρική, δηλαδή η παλαιά ρωμαϊκή πού άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου και την οποία συνέχισε τό Βυζάντιο, και η Παπική, που άρχιζε στίς 25 Δεκεμβρίου και αργότερα την 1η Ιανουαρίου.
Στη Δύση σιγά-σιγά επικράτησε ως αρχή του νέου έτους η 1η Ιανουαρίου, ενώ στην Aνατολή είχε παραμείνει η 1η Σεπτεμβρίου. Αυτός είναι και ο λόγος που η πρώτη Σεπτεμβρίου παρέμεινε μέχρι και σήμερα η αρχή του Εκκλησιαστικού έτους, μετά την καθιέρωση για όλους ως αρχής του πολιτικού έτους της 1ης Ιανουαρίου. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η Εκκλησία μας όρισε την ημέρα αυτή να αναγινώσκεται στους Ιερούς Ναούς η περικοπή από το Ευαγγέλιο του Λουκά, που αναφέρει το πρώτο κήρυγμα του Χριστού στη συναγωγή της Ναζαρέτ (Λουκ. 4, 16-18).
Οι Ινδικτιώνες μετριούνται από τη Γέννηση του Χριστού. Επειδή, όμως, η χρονολογία από της του Χριστού Γεννήσεως υστερεί κατά τρία έτη, για να βρούμε, παραδείγματος χάριν, την Ίνδικτο του 2004, προσθέτουμε 3 έτη και διαιρούμε δια του 15. Δηλαδή 2004 + 3= 2007 : 15 = 133 και υπόλοιπο 12 που σημαίνει ότι βρισκόμαστε στο 12ο έτος της 133ης Ινδίκτου (από την 1η Σεπτεμβρίου).] TOY KΩNΣTANTINOY AΠ. ΣOYΛIΩTH, ΘEOΛOΓOY – EΠ. ΛYKEIAPXH από το blog ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ.
Την 1η Σεπτεμβρίου επέλεξε η εκκλησία να την αφιερώσει στην προστασία του Περιβάλλοντος.
[Η επίσημη πνευματική δραστηριοποίηση των εκκλησιαστικών αρχών για τα προβλήματα του Περιβάλλοντος έχει εκδηλωθεί στην Ορθόδοξη Εκκλησία από 20ετίας και πλέον, πρωτοστατούντος του Οικουμενικού Πατριαρχείου· από τον επίσημο εορτασμό των 900 χρόνων της ιδρύσεως της Ιεράς Μονής του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην Πάτμο, όπου πραγματοποιήθηκε Συνέδριο για το Περιβάλλον, με την ανακοίνωση το 1989 ότι η 1η Σεπτεμβρίου ορίζεται ως ημέρα, κατά την οποίαν, «επ’ ευκαιρία της εορτής τη Ινδίκτου ευχαί και ικεσίαι υπέρ της όλης δημιουργίας αναπέμπονται… ως ημέρας προστασίας του φυσικού Περιβάλλοντος»]
Την πληροφορία αυτή την μάθαμε διαβάζοντας το βιβλίο ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ των Σάκη Κουρουζίδη – Θεοδοσίας Νάτσου, που βλέπετε στην φωτογραφία, και το οποίο είχαμε παρουσιάσει στο RsB. Κλικάρετε ΕΔΩ να διαβάσετε τη σχετική ανάρτηση.
Περισσότερα για την Οικολογία και την Εκκλησία ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου