Κατάρριψη των επτά μύθων για τις TTIP και CETA
[Σε μορφή φυλλαδίου ΕΔΩ]
Felix Heilmann
Ξανά και ξανά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εταιρικά
Lobby πίεσης και
ενθουσιώδεις υποστηριχτές των ελεύθερων αγορών έχουν καταγγείλει το λαϊκό
κίνημα που παλεύει ενάντια στις CETA και ΤΤΙΡ ως κινδυνολόγους των οποίων οι
αξιώσεις δεν στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα/στοιχεία. Ωστόσο, κάθε φορά που
κάποια πληροφορία διαρρέει από τις μυστικές διαπραγματεύσεις, οι ανησυχίες του
λαού επιβεβαιώνονται. Γιατί λοιπόν να μην ρίξετε μια ματιά στα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται από
αυτούς τους οργανισμούς και εταιρίες που καταγγέλλουν τις εύλογες ανησυχίες ως
κινδυνολογία; Έχουμε κάνει ακριβώς αυτό - και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, αν
υπάρχει κάποιος σε αυτή τη συζήτηση που προσπαθεί να συγκαλύψει τη θέση του,
σίγουρα δεν είναι όσοι αντιτίθενται στις CETA και ΤΤΙΡ!
“Μύθος 1: Η ΤΤΙΡ είναι η πιο διαφανής εμπορική συμφωνία που έχει διαπραγματευτεί
ποτέ. Όλα τα σχετικά έγγραφα δημοσιεύονται στον δικτυακό τόπο της Επιτροπής.”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ - 1: Η Επιτροπή έχει δημοσιεύσει
πράγματι κάποια έγγραφα. Ωστόσο, αυτά παρέχουν λίγη έως καθόλου πληροφορία
σχετικά με το τι θα πραγματικά θα συμπεριληφθεί στην ΤΤΙΡ: Τα έγγραφα που
δημοσιεύονται από την Επιτροπή είναι οι προτάσεις της ΕΕ για τις
διαπραγματεύσεις, και δημοσιεύονται, αφού ο αντίστοιχος γύρος διαπραγματεύσεων
έχει τελειώσει. Έτσι, τα έγγραφα δεν παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το τι μπορεί
πραγματικά να συμπεριληφθεί στην ΤΤΙΡ, καθώς δεν απεικονίζουν την έκβαση των
διαπραγματεύσεων με την αμερικανική πλευρά. Επιπλέον, δεν προσφέρουν στις
ομάδες της κοινωνίας των πολιτών την ευκαιρία να εκφράσουν την εποικοδομητική
κριτική για τις προτάσεις, όπως αυτές δημοσιεύονται, όταν ο γύρος των
διαπραγματεύσεων έχει ήδη τελειώσει. Η πρώτη πραγματική εικόνα για το τι
διακυβεύεται δόθηκε όταν η Greenpeace διέρρευσε περίπου τα μισά από τα σχέδια κειμένων τον Απρίλιο
του 2016 - και η διαρροή επιβεβαίωσε όλες τις ανησυχίες της κοινωνίας των
πολιτών.
“Μύθος 2: Οι CETA και ΤΤΙΡ θα τονώσουν την οικονομική μεγέθυνση και τη
δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ – 2: Η Επιτροπή ισχυρίζεται ότι ΤΤΙΡ θα οδηγήσει στη δημιουργία 400.000 νέων
θέσεων εργασίας και σε οικονομική ώθηση την οικονομία της ΕΕ κατά 119 δις €.
Ωστόσο, οι ισχυρισμοί αυτοί δεν είναι πραγματικά τόσο σημαντικοί όσο ακούγονται,
δεδομένου ότι αυτή η οικονομική "ώθηση" μεταφράζεται σε 0,5% πρόσθετης
ανάπτυξης σε διάστημα δέκα χρόνων: 0,05% ετησίως. Αυτό είναι αβέβαιο λόγω της
ανακρίβειας των μοντέλων για το μέλλον. Η θετική επίδραση της ΤΤΙΡ στην
ανάπτυξη είναι αμελητέα, ακόμη και όταν βασίζονται στα πολύ αισιόδοξα στοιχεία
της Επιτροπής. Αλλά ακόμη και εκείνοι οι μικροί αριθμοί φαίνεται να είναι
υπερβολικοί: Ανεξάρτητες μελέτες έχουν δείξει ότι η ΤΤΙΡ θα μπορούσε πραγματικά να
οδηγήσει σε απώλειες ΑΕΠ και την απώλεια 600.000 θέσεων εργασίας. Ιστορικά
παραδείγματα, όπως η NAFTA, που ισοδυναμεί με την ΤΤΙΡ μεταξύ των ΗΠΑ, το
Μεξικό και τον Καναδά, έχουν ήδη δείξει ότι οι εμπορικές συμφωνίες καταστρέφουν
θέσεις εργασίας.
“Μύθος 3: Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις θα επωφεληθούν από τις CETA και
ΤΤΙΡ.”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ – 3: Από την αρχή των
διαπραγματεύσεων, οι υποστηρικτές των CETA και ΤΤΙΡ μιλάνε για τα υποτιθέμενα
οφέλη των συμφωνιών για τις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, ιδίως όσον αφορά τη ΤΤΙΡ. Ωστόσο, μόνο το 0,7% των εξαγωγών
στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι από ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πράγμα
που σημαίνει ότι ο αριθμός των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων που επωφελούνται από μια πιθανή αύξηση στο διατλαντικό εμπόριο
είναι αμελητέος. Οι συνέπειες είναι πραγματικά βέβαιο ότι θα είναι το ακριβώς
αντίθετο από ό, τι ισχυρίζονται οι υποστηρικτές. Το άνοιγμα του εσωτερικού ευρωπαϊκού
εμπορίου προς τις ΗΠΑ θα έχει σοβαρές
αρνητικές επιπτώσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μεγάλες, υπερεθνικές
εταιρείες θα είναι οι μόνοι που θα επωφελούνται από τις CETA και ΤΤΙΡ.
“Μύθος 4: Το ISDS ήταν πάντα μέρος των διμερών
επενδυτικών συμφωνιών και εντάσσοντάς το σε μία ακόμη συμφωνία δεν θα κάνει
καμία διαφορά.”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ – 4: Η αρχική ιδέα πίσω από το
σύστημα διαιτησίας ISDS ήταν να προστατεύσει τους ξένους επενδυτές που
λειτουργούν σε χώρες με ασθενές κράτος δικαίου, και των οποίων οι επενδύσεις θα
μπορούσαν να απειληθούν από την αυθαίρετη κρατική δράση, όπως π.χ.
απαλλοτρίωση. Πιο πρόσφατα, ο αριθμός των περιπτώσεων διαιτησίας έχει πολλαπλασιαστεί
- από 3 περιπτώσεις το 1995 σε 70 νέες περιπτώσεις μόνο το 2015. Η γεωγραφική
εστίαση έχει μετατοπιστεί καθώς η Δυτική Ευρώπη είναι η πιο μηνυμένη
περιοχή του κόσμου το
2015. Αυτό δείχνει ότι, ενώ οι αυθαίρετες κρατικές ενέργειες κάποτε ήταν ο
στόχος αυτών των αγωγών διαιτησίας μέσω ISDS, σήμερα ζητήματα όπως οι ρυθμίσεις
και οι νομοθεσίες, που γίνονται για το κοινό καλό, είναι στη γραμμή πυρός από
τις εταιρικές αγωγές. Λόγω ΤΤΙΡ, ο αριθμός των εταιρειών που θα μπορούσαν
ενδεχομένως να αντιδικούν κατά τη ΕΕ ή τα κράτη μέλη της θα αυξηθεί περισσότερο από 47.000. Αυτό δείχνει ότι οι συμφωνίες αυτές θα
αυξήσουν δραστικά την απειλή τα κράτη να μηνύονται μέσω του ISDS για νέους
νόμους.
“Μύθος 5: Αν δεν καθορίσουμε παγκόσμια πρότυπα, οι άλλοι θα το κάνουν άλλοι
πρώτα - και θα είναι πολύ χαμηλότερα”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ -5: Αυτό το επιχείρημα έχει τη
βασική παραδοχή ότι η ΕΕ και οι ΗΠΑ / Καναδάς είναι σε
θέση να θέσουν παγκόσμια πρότυπα μόνο μέσω συμφωνιών, όπως οι CETA και ΤΤΙΡ,
και ότι θα πρέπει να ορίσουμε αυτά τα πρότυπα γιατί άλλοι θα τα θέσουν πολύ χαμηλά.
Αν κάποιος επιλέγει να αποδεχθεί την εν λόγω υπόθεση, αξίζει να σημειωθεί ότι
οι διατλαντικές σχέσεις είναι ήδη, τόσο πολιτικά όσο και οικονομικά,
εξαιρετικές - ακόμη και χωρίς αυτές τις συμφωνίες. Και, τελικά, υπάρχει και μια
άλλη πτυχή που πρέπει να εξεταστεί: Αν είναι να καθοριστούν νέα πρότυπα, θα
πρέπει να καθοριστούν με καλές προδιαγραφές για τους ανθρώπους - και όχι για
τις μεγάλες επιχειρήσεις.
“Μύθος 6: Η κατάργηση των δασμών θα είναι επωφελής για τις ευρωπαϊκές
επιχειρήσεις.”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ -6: Οι ΤΤΙΡ και CETA, θεωρούνται
εμπορικές συμφωνίες «νέας γενιάς», που δίνουν έμφαση στην μείωση των κανονισμών
και όχι τη μείωση των δασμών. Αυτό γίνεται εμφανές, δεδομένου ότι ο μέσος
δασμός μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ είναι κάτω από το 3%, ποσοστό τόσο χαμηλό που
ο αντίκτυπός στο εμπόριο είναι ασήμαντος. Οι μόνοι τομείς στους οποίους οι
δασμοί είναι υψηλοί, όπως η γεωργία, είναι αυτοί όπου είναι λογικό να μην
υπάρχει εμπόριο με το εξωτερικό. Μια περαιτέρω κατάργηση των δασμών θα ωφελήσει
μόνο υπερεθνικές εταιρείες εις βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των
πολιτών.
“Μύθος 7: Δεν θα μειωθούν πρότυπα λόγω των ΤΤΙΡ και CETA”
ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ -7: Οι διαπραγματευτές έχουν υποστηρίξει ξανά και ξανά ότι CETA και ΤΤΙΡ "δεν θα
μειώσουν προστασία μέσω νομοθεσίας", ενώ την ίδια στιγμή παραδέχεται ότι
προσπαθούν να αντιμετωπίσουν «κανονιστικούς περιορισμούς». Οι διαφορές στα
κανονιστικά συστήματα της ΕΕ και των ΗΠΑ θα μπορούσαν, λόγω ΤΤΙΡ, να
προκαλέσουν μια «κούρσα προς τα κάτω», που σημαίνει ότι οι χειρότερες ρυθμίσεις
θα γίνουν το νέο πρότυπο. Ακόμη και αν τα μέρη δεν μεταβάλλουν τα δικά τους
πρότυπα, η σχεδιαζόμενη «αμοιβαία αναγνώριση» των προτύπων θα μειώσει τα
πρότυπα έμμεσα, δεδομένου ότι θα απαιτήσει από την ΕΕ να δεχθεί τα προϊόντα που
ο Καναδάς ή οι ΗΠΑ έχουν εγκρίνει (και το αντίστροφο). Οι διαφορές μεταξύ των
ρυθμιστικών συστημάτων είναι θεμελιώδους σημασίας: ένα παράδειγμα αυτού είναι η
αρχή της προφύλαξης. Η ΕΕ χρησιμοποιεί ένα «προληπτικό σύστημα», πράγμα που
σημαίνει ότι μια εταιρεία πρέπει να αποδείξει τα προϊόντα της είναι ακίνδυνα
για να μπορέσει να τα πουλήσει. Στις ΗΠΑ, το κράτος πρέπει να αποδείξει ότι ένα
προϊόν είναι επιβλαβές για να το απαγορεύσει. Αυτό σημαίνει ότι, για παράδειγμα, ενώ η ΕΕ έχει απαγορεύσει 1.300 επιβλαβείς
χημικές ουσίες στα καλλυντικά, οι ΗΠΑ έχουν απαγορεύσει μόνο 11.
Μετάφραση: Φίλιππος
Αναγνωστόπουλος για τους «ΦΙΛΟΥΣ της ΦΥΣΗΣ/ Natrurefriends Greece»| 12.06.2016
ΠΗΓΗ: https://stop-ttip.org/blog/mythbusting-ceta-and-ttip/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου