Την Τετάρτη 25 Ιουλίου 2018 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η εκδήλωση"Ελεύθερες & Δωρεάν Μετακινήσεις στην Πόλη: προοπτικές και τρόποι υλοποίησης [ΕΔΩ]. Για πληρέστερη ενημέρωση, και επειδή η εμπειρία και οι καλές πρακτικές θα πρέπει να δημοσιοποιούνται έτσι ώστε να αξιοποιούνται, παρουσιάζουμε την εμπειρία της Εσθονίας.
----------------------------------
Η Εσθονία κάνει δωρεάν τις δημόσιες συγκοινωνίες από 1η Ιουλίου
2018
Πριν από πέντε χρόνια και έπειτα από δημοψήφισμα στο Ταλίν της Εσθονίας, οι
αρχές αποφάσισαν τη δωρεάν δημόσια συγκοινωνία για όλους τους κατοίκους της
πόλης. Το μόνο που έπρεπε να κάνουν ήταν να εγγραφούν ως κάτοικοι της πόλης
και να πληρώσουν 2 € για μια "πράσινη κάρτα". Ωστόσο, οι επισκέπτες,
συμπεριλαμβανομένων εκείνων από άλλα μέρη της Εσθονίας, καθώς και οι τουρίστες,
αποκλείονται από αυτό το μέτρο και συνεπώς πρέπει να πληρώνουν για να
χρησιμοποιούν το δίκτυο των λεωφορείων, τραμ, τρένων και τρόλεϊ του Ταλίν.
Το σύστημα αυτό αποδείχθηκε τόσο δημοφιλές, ώστε η κυβέρνηση της Εσθονίας
αποφάσισε να το επεκτείνει παρέχοντας δωρεάν μετακινήσεις με λεωφορεία σε
ολόκληρη τη χώρα.
Από την 1η Ιουλίου, κάθε κομητεία της Εσθονίας μπορεί να προχωρήσει στην
καθιέρωση δωρεάν δημόσιας συγκοινωνίας για τους κατοίκους της, 24 ώρες την
ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα.
Ενώ οι κομητείες μπορούν να επιλέξουν να εξαιρεθούν από το σύστημα αυτό,
κάτι τέτοιο συνεπάγεται ότι θα χάσουν την πρόσθετη χρηματοδότηση από τον εθνικό
προϋπολογισμό που διατίθεται για τις δημόσιες συγκοινωνίες τους.
Ορισμένες πόλεις στη Γαλλία και τη Γερμανία σκέφτονται να εφαρμόσουν το
ίδιο μέτρο και να κάνουν τις δημόσιες συγκοινωνίες τους δωρεάν, με σκοπό να
μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Την ίδια
στιγμή, η Ουαλία στο Ηνωμένο Βασίλειο πειραματίζεται ήδη με δωρεάν συγκοινωνίες
με λεωφορείο τα Σαββατοκύριακα. Εάν το μέτρο αυτό της Εσθονίας αποδειχθεί ως
βιώσιμο, η Εσθονία θα γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο με δημόσιες δωρεάν
μεταφορές.
Γιατί δωρεάν μεταφορά;
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να είναι δωρεάν
όπως τα σχολεία, τα πάρκα και οι βιβλιοθήκες, και ότι κάτι τέτοιο είναι καλό
για τις πόλεις καθώς διευκολύνουν τους ανθρώπους να μετακινηθούν, προωθώντας
έτσι την εμπορική τους δραστηριότητα.
Η επίσημη ιστοσελίδα της πόλης του Ταλίν αναφέρει ότι η ελεύθερη δημόσια
συγκοινωνία ωφελεί τα άτομα με χαμηλά εισοδήματα στη μετακίνησή τους, ενώ
ταυτόχρονα ενθαρρύνει και τις ομάδες υψηλότερων εισοδημάτων να ξοδεύουν χρήματα
σε τοπικά εστιατόρια, καφέ και καταστήματα.
Στο Ταλίν, η εγγραφή ως κάτοικος σημαίνει ότι η πόλη λαμβάνει αυτόματα
μέρος των εθνικών φόρων που καταβάλλει κάθε κάτοικος, ενισχύοντας έτσι τα
δημοτικά ταμεία.
"Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι δεν καλύπτουμε μόνο το κόστος, αλλά επίσης
έχουμε κέρδος", δήλωσε ο Allan Alaküla, επικεφαλής του γραφείου της
Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Ταλίν.
"Έχουμε κερδίσει το διπλάσιο από αυτό που χάσαμε από τη στιγμή που
εφαρμόσαμε τη δωρεάν δημόσια συγκοινωνία. Είμαστε ευτυχείς που βλέπουμε ότι
τόσοι πολλοί άνθρωποι παρακινούνται να εγγραφούν ως κάτοικοι στο Ταλίν για να
κάνουν χρήση των δωρεάν δημόσιων συγκοινωνιών”.
Παρέχει όντως οφέλη;
Λογικά, οι δωρεάν δημόσιες μεταφορές θα πρέπει επίσης να ενθαρρύνουν τους
ανθρώπους να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι και να χρησιμοποιούν τα
δημόσια μέσα, διευκολύνοντας έτσι την κυκλοφοριακή συμφόρηση και μειώνοντας την
ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ωστόσο, μια σχετική έρευνα του 2016 έδειξε ότι δεν ενθάρρυνε πραγματικά
πολλούς ανθρώπους να σταματήσουν να οδηγούν στο Ταλίν.
Το 2014, ύστερα από ένα χρόνο από την εφαρμογή του μέτρου αυτού, η χρήση
των μέσων μαζικής μεταφοράς αυξήθηκε κατά 14%. Ωστόσο, η χρήση αυτοκινήτων
μειώθηκε μόνο κατά 5%.
Στην πραγματικότητα, αυτό που συμβαίνει είναι ότι αυτοί που θα διέσχιζαν ως
πεζοί μια απόσταση, τώρα πια χρησιμοποιούν τα λεωφορεία.
Και ενώ μειώθηκε οριακά η κοινή χρήση ενός αυτοκινήτου από πολλούς, η μέση
απόσταση που διανύεται με το αυτοκίνητο σημείωσε άνοδο.
"Συνοπτικά, η μεταβολή από το αυτοκίνητο στις δημόσιες συγκοινωνίες
επέφερε και την ανεπιθύμητη μεταβολή από το περπάτημα στις δημόσιες
συγκοινωνίες, όπως επίσης και την αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων",
αναφέρει η μελέτη.
Η χρήση των δημοσίων μεταφορών αυξήθηκε δραματικά μεταξύ των ηλικιωμένων,
των νέων, των ατόμων με πολύ χαμηλό εισόδημα, καθώς και των ατόμων που δεν
εργάζονται ούτε φοιτούν σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Τέλος, σύμφωνα με την ίδια μελέτη δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ευκαιρίες
απασχόλησης βελτιώθηκαν ως αποτέλεσμα αυτού του μέτρου.
ΠΗΓΗ: WORLD
ECONOMIC FORUM | Δημοσιογράφος: Alex Gray (Ms)
Μετάφραση: Ευαγγελία Βορδογιάννη
Για τους ΦΙΛΟΥΣ της ΦΥΣΗΣ
---
Διαβάστε περισσότερα για την Εκδήλωση - Συζήτηση "Ελεύθερες & Δωρεάν Μετακινήσεις στην Πόλη: προοπτικές και τρόποι υλοποίησης" [ΕΔΩ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου