Ευρωπαϊκή
Εβδομάδα Κινητικότητας (Ε.Ε.Κ) 16 - 22 Σεπτεμβρίου
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ
των ΦΙΛΩΝ της ΦΥΣΗΣ/ Naturefriends Greece:
«H ευχάριστη, οικονομική,
ασφαλής, και οικολογική μετακίνηση στις πόλεις είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ»
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας
(Ε.Ε.Κ) 16 - 22 Σεπτεμβρίου,
θεσμοθετήθηκε από την Ε.E. το 2002 με σκοπό να προβάλει και να
ευαισθητοποιήσει την κοινωνία για το «Δικαίωμα της Βιώσιμης Κινητικότητας».
Όμως όσο και αν είναι καλές οι προθέσεις και οι διακηρύξεις, το δικαίωμα αυτό
δεν εξασφαλίζεται με διακηρύξεις, ούτε με μία μέρα το χρόνο δωρεάν μετακίνηση
με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), ούτε και με την «αξιοποίηση» της Ε.Ε.Κ. για
εμπορική προώθηση του ποδηλάτου, χωρίς αναφορές στις ευθύνες και τις
υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στους πεζούς, ΑμεΑ, ποδηλάτες. Για μας η
«βιώσιμη κινητικότητα» ξεκινάει από το «Στο σοσιαλισμό φτάνεις μόνο με ποδήλατο» (Ivan Illich, 1967), την «Κοινωνική Ιδεολογία του
αυτοκινήτου» (Andre Gorz, 1973), το «Αυτοκίνητα και πόλεις»
(Paul M. Sweezy, 1973) και συνεχίζεται
με έρευνες, επεξεργασίες, νέες προτάσεις και δράσεις για τη δωρεάν μετακίνηση,
τη μείωση των τροχαίων συμβάντων, το θόρυβο, το δημόσιο χώρο κ.λπ.
Πιστεύουμε
ότι η Ε.Ε.Κ στην Ελλάδα χάνει τα κοινωνικά της χαρακτηριστικά, περιορίζεται
σχεδόν αποκλειστικά σε εμπορικά φεστιβάλ για το ποδήλατο, αφήνει έξω από τη
συζήτηση τον «Ευρωπαϊκό Χάρτη των Δικαιωμάτων του πεζού» (1998), αγνοεί τις
πρόσφατες εκθέσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τα τροχαία δυστυχήματα
(2013) κ.λπ.
Για τη
βιώσιμη κινητικότητα αναπτύσσονται στη χώρα μας δράσεις, που αν και μικρής
κλίμακας, ταράσσουν τα λιμνάζοντα ύδατα. Χωρίς να υποτιμούμε καμία
συλλογικότητα υπογραμμίζουμε την παρέμβαση των ποδηλατών στις Αυτοδιοικητικές
εκλογές (2014) και στις βουλευτικές εκλογές (2015) με συνθήματα «Προώθηση του
ποδηλάτου και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς», παρεμβάσεις της οργάνωσης ΠΕΖΗ, τις
δράσεις σωματείου SOS Τροχαία Εγκλήματα
για τη μείωση των τροχαίων συμβάντων και τη στήριξη των οικογενειών με θύματα,
τις αυτοσχέδιες κλήσεις για παράνομη στάθμευση «Είσαι γάιδαρος», τις
παρεμβάσεις των ΦΙΛΩΝ της ΦΥΣΗΣ κ.λπ.
Το
επίσημο θέμα της Ε.Ε.Κ. για το 2016 είναι «Έξυπνη
κινητικότητα. Ισχυρή Οικονομία». Οι ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ συμμετέχουν
και φέτος με ένα άλλο σύνθημα «H ευχάριστη, οικονομική, ασφαλής και οικολογική
μετακίνηση στις πόλεις είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ». Διεκδικούμε:
- Να αναπτυχθούν σε περισσότερες περιοχές τα Δημόσια και τα Δημοτικά Μ.Μ.M.
- Να υπάρξει πολιτική ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης των πολιτών και κίνητρα για την χρήση των ΜΜΜ και για την αποθάρρυνση της χρήσης του Ι.Χ.
- Να δρομολογηθεί η δωρεάν μετακίνηση στα Μ.Μ.Μ. κατ’ αρχάς σε ειδικές κατηγορίες πολιτών που πλήττονται με βάναυσο τρόπο από την κρίση. Η δωρεάν μετακίνηση ισχύει για τα ΑμεΑ και τους συνοδούς τους, και από το 2016 για ανέργους για την περιοχή της Αθήνας. Η δωρεάν μετακίνηση να επεκταθεί και στις άλλες πόλεις και να ισχύει και για νέους μέχρι 25 ετών (το 57% είναι άνεργοι) και σε όλους τους πολίτες στην πρωινή ζώνη 06:00 – 08:30. Το μέτρο αυτό είχε εφαρμοστεί στις αρχές της δεκαετίας του ’80, με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Η δωρεάν μετακίνηση στα ΜΜΜ εφαρμόστηκε τότε ως κοινωνικός μισθός για συγκεκριμένες ώρες, κατά τη διάρκεια της μετακίνησης όλων των επιβατών αδιακρίτως, ωφελούμενοι όμως ήταν κυρίως οι εργαζόμενοι. Η δωρεάν μετακίνηση εφαρμόστηκε προσωρινά και για λίγες ημέρες από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τα capital controls (2015) για όλους τους επιβάτες, Δηλαδή η δωρεάν μετακίνηση έχει ήδη εφαρμοστεί προσωρινά για διάφορους λόγους
- Καμία αύξηση των εισιτηρίων. Να αυξηθεί η διάρκεια του εισιτηρίου στις δύο ώρες.
- Να χαραχθούν και να «κατακτηθούν» από τους ποδηλάτες δίκτυα ποδηλατοδρόμων που να ενώνουν ιδιαίτερα τις περιοχές που συγκεντρώνουν μεγάλες κατηγορίες νέων (ΑΕΙ, ΤΕΙ, σχολεία, αθλητικά κέντρα).
- Να τηρείται ο Κ.Ο.Κ. και να γίνουν αυστηρότερες οι ποινές για ορισμένες κατηγορίες όπως η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, η εγκατάλειψη τραυματία – θύματος, η οδήγηση υπό την επιρροή εξαρτησιογόνων ουσιών κ.λπ.
- Να παρθούν μέτρα για μείωση της ηχορύπανσης.
- Να υπάρχει έλεγχος στα καταστήματα που καταλαμβάνουν με τα τραπεζοκαθίσματα, εργαλεία κ.λπ. πεζοδρόμια και δημόσιο χώρο.
- Να μπορούν οι πεζοί να κυκλοφορούν με ασφάλεια στα πεζοδρόμια.
- Να καθιερωθεί όριο ταχύτητας 30 χλμ εντός των πόλεων.
- Να απομυθοποιηθεί το Ι.Χ. ως μέσο προβολής, προσωπικής επιτυχίας και τρόπου ζωής.
- Να υλοποιηθούν οι «Κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2011-2020» και το Υπουργείο Υγείας να παίξει ενεργό ρόλο. Να υιοθετηθεί ο στόχος «Vision Zero – Όραμα Μηδέν» για τα τροχαία, που προωθείται στη Σουηδία από το 1997 και που το υιοθέτησε ο Δήμος της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο του 2014. Να εφαρμοστούν και στη χώρα μας οι οδηγίες που έχει εκδώσει ο Παγκόσμιος οργανισμός Υγείας με τίτλο «Ενισχύοντας τη νομοθεσία για την οδική ασφάλεια».
- Να εφαρμοστεί ο 11ος στόχος της Βιώσιμης Ανάπτυξης για την «Μετατροπή των πόλεων και των ανθρώπινων οικισμών σε χώρους δίχως αποκλεισμούς, ασφαλείς, ανθεκτικούς και βιώσιμους» που ψηφίστηκε στον ΟΗΕ 25/09/2015, όπου μεταξύ των άλλων αναφέρει: «Να παράσχει, έως το 2030, ασφαλή, προσιτά, προσβάσιμα και βιώσιμα συστήματα μεταφοράς για όλους, να βελτιώσει την ασφάλεια των δρόμων, κυρίως με την επέκταση των δημόσιων συγκοινωνιών, δίνοντας ταυτόχρονα ιδιαίτερη προσοχή στις ανάγκες εκείνων που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση, όπως οι γυναίκες, τα παιδιά, τα άτομα με αναπηρίες και οι ηλικιωμένοι.» | Sustainable Development Goals (SDGs)| Τransforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. http://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=27349:sdg-11&catid=36:sgds-2016&Itemid=72
Τέλος
προτείνουμε να ανοίξει ο διάλογος για τη δωρεάν μετακίνηση στα δημόσια Μ.Μ.Μ,
μια συζήτηση που άνοιξε στις αρχές της δεκαετίας του ’70, για την αποθάρρυνση
της κυκλοφορίας των Ι.Χ. στις πόλεις. Για τους ΦτΦ η συζήτηση για τη δωρεάν
μετακίνηση στα δημόσια ΜΜΜ έχει οικολογική και οικονομική διάσταση. Επισημαίνουμε ότι σε αρκετούς Δήμους υπάρχει
δωρεάν δημοτική συγκοινωνία και ότι αρκετές κοινωνικές κατηγορίες μετακινούνται
στη χώρα μας ήδη δωρεάν (π.χ. ένστολοι κ.ά). Άρα η συζήτηση για δωρεάν
μετακίνηση έχει αντικειμενική βάση, ισχύει σε πολλές πόλεις όπως στο Ταλίν, σε δώδεκα
πόλεις της Γαλλίας, σε έξι πόλεις της Τσεχίας, σε ορισμένες πόλεις της Γερμανίας,
Σλοβακίας, Ρουμανίας, σε εννέα πόλεις της Βραζιλίας, και είκοσι έξι πόλεις των ΗΠΑ. [Σημείωση: Η
δωρεάν μετακίνηση δεν εφαρμόζεται σε
όλες τις πόλεις με τον ίδιο τρόπο]. Τρόποι χρηματοδότησης της δωρεάν
μετακίνησης επιβατών μπορούν να αναζητηθούν από τα έσοδα των κλήσεων για
παράνομη στάθμευση, από τα μεγάλα πολυκαταστήματα που εξυπηρετούνται σχεδόν
αποκλειστικά από το ΜΕΤΡΟ κ.λπ.
Για τη μείωση του εισιτήριου ή για τη δωρεάν μετακίνηση στα Μ.Μ.Μ. για
οικολογικούς λόγους έχουν κατατεθεί προτάσεις από τους Πιερ Σάμουελ (Οικολογία,
1973), Μισέλ Λεβί (Η Οικοσοσιαλιστική προοπτική, 2008), Michael Brie and Mario Candeias (Just
Mobility - Postfossil Conversion and Free Public Transport, 2012), Κώστα
Φωτεινάκη (Για τη δωρεάν μετακίνηση στα ΜΜΜ για οικολογικούς και οικονομικούς
λόγους, 2013). Το θέμα της δωρεάν μετακίνησης ήρθε έντονα στο προσκήνιο μετά το
τραγικό θάνατο του νεαρού Θανάση Καναούτη στο Περιστέρι στις 14Αυγούστου 2013
για ένα εισιτήριο του τρόλεϊ.
Οι ΦτΦ υιοθετούν τον Παγκόσμιο Καταστατικό Χάρτη για το
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ (2004), του Κοινωνικού Φόρουμ, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται
και το δικαίωμα στην ασφαλή, οικονομική και οικολογική μετακίνηση.
Το Ελληνικό Δίκτυο "Φίλοι της Φύσης /
Naturefriends Greece" ιδρύθηκε το 2007 και είναι μέλος της Διεθνούς
Περιβαλλοντικής Οργάνωσης Naturefriends International/NFI (1895). Στους NFI[1] συμμετέχουν 45 εθνικές οργανώσεις από όλο
τον κόσμο με περισσότερα από 500.000 μέλη. Στο πλαίσιο των δράσεων τους, οι ΦτΦ
είναι εθνικοί συντονιστές για την Ελλάδα της εκστρατείας people4soil που θα ξεκινήσει επίσημα το Φθινόπωρο του 2016 με σκοπό
να χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. και να προστατευτεί νομικά το έδαφος ως
κοινό αγαθό[2].
Επιπρόσθετα συμμετέχουν και στο Διεθνές
Δίκτυο για το Δίκαιο Εμπόριο, Our
World Is Not For Sale[3].Οι
ΦτΦ συμμετέχουν ενεργά στην Ελληνική Πρωτοβουλία STOP TTIP CETA TiSA καθώς και σε παρόμοιες
Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου